Quiz op je website?
Dit is een fijne plug-in voor WordPress.
Na het testen van meerdere WordPress plug-ins voor quizzen heb ik één favoriet. Namelijk de Thrive Quiz Builder. Het fijne is dat je niet hoeft te programmeren om een gave quiz op je WordPress site te zetten. Elke ondernemer en marketeer kan het zelf. In dit blog leg ik uit waarom ik juist de Thrive Quiz Builder plug-in heb gekozen.
Je wil dat websitebezoekers je aanbod verkennen. Dat ze checken of jij een geschikte match bent voor wat zij zoeken. Of jij hun probleem bijvoorbeeld kan oplossen, je ze kan helpen hun doel te behalen of dat ze nieuwe inzichten kunnen opdoen dankzij jouw content.
Trek de aandacht en creëer betrokkenheid met je websitebezoekers. Dat is de nummer één regel om hen te activeren je site verder te bekijken. Een quiz op je site triggert bezoekers om (langer) te blijven lezen en klikken op je site. Zeker als de quiz antwoord geeft op een prangende vraag van je doelgroep.
Hoe een quiz je leads kan opleveren
Stel je voor… je hebt een coachingpraktijk voor een specifieke doelgroep. Ik noem maar wat: hoogsensitieve hoogopleide mensen die vastlopen in hun baan. De bezoekers op je site willen graag meer weten over dit onderwerp – anders waren ze immers niet op je site terechtgekomen – en vaststellen of jij iets voor hen kan betekenen.
Een veelvoorkomende vraag van deze groep mensen is hoe ze met minder stress hun werkdag door kunnen komen. Een quiz ‘Ben jij hoogsensitief en lijdt je werk eronder?’ kan de bezoeker dit inzicht geven.
Het werven van leads en klanten is een van de toepassingen van een quiz op je site. Natuurlijk zijn er tal van andere opties waarvoor een quiz te gebruiken is.
Redenen om een quiz op je site te zetten
- 1Quiz om een mailinglijst uit te breiden (list building)
Werf nieuwe leads voor je mailinglijst én leer je doelgroep beter kennen door de antwoorden die zij geven op je quizvragen. Gebruik de quiz daarnaast om nieuwe mailingabonnees te segmenteren op interesse of kennisniveau. Dan kun je de mailings nóg beter afstemmen op de lezer. - 2Quiz om sociale shares mee te behalen (social shares)
Creëer een quiz waarvan de deelnemers hun resultaten méér dan graag willen delen. Bijvoorbeeld omdat het grappig is (met welk dier kom jij het meest overeen?) of iets zegt over hun kennis (“kijk mij veel antwoorden goed hebben, ik ben een expert”). - 3Quiz voor online cursisten (build from scratch)
Geef je een online training en wil je checken of de cursisten het lesmateriaal goed opgeslurpt hebben? Met een quiz krijg je inzicht in het kennisniveau van de cursisten. Zeker handig als zij pas een certificaat ontvangen bij voldoende kennis en begrip van het onderwerp. Met een quiz controleer je het. - 4Quiz voor andere doeleinden (build from scratch)
Misschien heb je een heel ander idee in je hoofd voor een quiz? Met de Thrive Quiz Builder plug-in voor WordPress websites klik je een quiz in elkaar exact zoals jij het wil hebben.
Quiz designs met professionele uitstraling
Zelf ben ik niet zo heel technisch aangelegd. En ook geen wonder in zelf een design maken. Daarom ben ik blij dat ik met de WordPress plug-in Thrive Quiz Builder in een paar kliks een fraai uitziende quiz bouw. Je kiest uit meerdere templates die je het leven makkelijk maken. Hierdoor heb je nul komma nul technische- en Photoshopkennis nodig en ziet je online quiz er toch megaprofessioneel uit.
En wil je het quiz-design helemaal in jouw huisstijl maken? Dat kan ook. Je kan alles aanpassen, weghalen en toevoegen wat je wil.
3 type vragen in de quiz
Bij deze quiz-software kies je uit drie soorten vragen.
- 1Meerkeuzevragen
- 2Meerkeuzevragen met afbeeldingen erbij
- 3Open vragen
Je hoeft niet per quiz vast te stellen of je meerkeuze of open vragen stelt. Bij deze plug-in selecteer je bij ELKE quizvraag welk type het is. Je mag dus mixen en matchen zoveel je wil.
De optie om afbeeldingen toe te voegen aan de antwoorden heb ik niet gezien bij de gratis WordPress quiz plug-ins die ik eerder probeerde. Persoonlijk vind ik het stellen van afbeelding-vragen een toffe optie waarmee je een unieke quiz maakt.
4 opties om de resultaten van de quiz te tonen
De WordPress plug-in Thrive Quiz Builder geeft je de optie uit 4 manieren hoe je de quizresultaten kan weergeven. Afhankelijk van het soort quiz wat je maakt, kies je de manier waarop de uitkomst wordt getoond.
- 1Score. Het resultaat van de quiz wordt weergegeven met een score. Aan elk antwoord geef je een x aantal punten. Op de resultatenpagina krijgt iemand te zien hoeveel punten hij heeft gescoord en wat dat voor hem betekent. Bijvoorbeeld: ‘Je scoort 80 punten.’.
- 2Percentage. Het resultaat van de quiz wordt weergegeven in een percentage. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt 80% van de vragen goed!”, of ‘Je kans op succes is 80% met je huidige plan van aanpak’.
- 3Indeling in een categorie. Het resultaat van de quiz wordt getoond als een categorie waar iemand invalt. Bijvoorbeeld: ‘Je bent niet hoogsensitief.’, of ‘De sport die het beste bij je past is tennis.’.
- 4Goed/fout. Het resultaat wordt weergegeven als het aantal correct beantwoorde vragen. Hierbij kan je aanvullend instellen dat iemand direct te zien krijgt of een vraag goed beantwoord is. Eventueel zelfs met uitleg erbij waarom een antwoord (on)juist is. Op de resultatenpagina staat de samenvatting, bijvoorbeeld: ‘Je hebt 8 van de 10 vragen goed!’.
Afhankelijk van welk type quiz je hebt gekozen staat er meer op de resultatenpagina. Bijvoorbeeld het opt-in-formulier waarin deelnemers hun naam en e-mailadres kunnen opgeven om de resultaten per mail te ontvangen. Of de ‘sociale share batch’ waarmee deelnemers de resultaten in een fraai design delen op hun sociale media.
Mijn belangrijkste redenen om te kiezen voor Thrive Quiz Builder
Mijn conclusie
Thrive Quiz Builder helpt je snel een quiz met een professioneel design op je site te zetten. Het is onderdeel van Thrive Themes Suite waarmee je een compleet pakket aan functionaliteiten voor je site aanschaft. Van landingpages design tot leadgenaratie en dus een quiz plug-in. En heel fijn: je hebt géén technische kennis of Photoshop-skills nodig. Het is dus een perfect pakket met plug-ins voor ondernemers en marketeers met een WordPress-site.
Wat voor quiz past bij jouw bedrijf en doelgroep?
Een quiz op je site kan bijdragen aan het behalen van bedrijfsdoelen. Bijvoorbeeld om meer zichtbaar te zijn op sociale media (social share quiz) of het werven van leads voor je mailinglijst (opt-in quiz).
Waarover zou jij een quiz kunnen maken?
Zorg dat de quizresultaten een prangende vraag van je doelgroep beantwoorden. Dat is de crux van het verhaal. Dat spoort ze aan snel even de quiz in te vullen omdat ze het gevoel hebben het antwoord te MOETEN hebben.
Hieronder staan wat ideetjes die ik online tegenkwam bij uiteenlopende bedrijven. Doe eens inspiratie op en bedenk een quiz die jouw doelgroep graag wil doen.
Ben jij klaar om je eerste quiz te bouwen?
En gluur of het ook iets voor jou is.
Expert in marketingpsychologie en schrijven voor conversie
Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink
Als conversie-copywriter help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels.
Recent heb ik mijn online training '125x Online Overtuigen' gelanceerd met meer dan 120 persuasion technieken. Een toffe inspiratiebron voor online marketeers en ondernemers die méér willen weten dan de 7 overtuigingstechnieken van Cialdini.
Affliate disclaimer
In deze blog zijn affiliate-links opgenomen. En inderdaad, ik ontvang een kleine vergoeding als jij na het klikken op zo’n link het product koopt waarover ik schrijf. Maar ik wil ook duidelijk zeggen dat ik alleen blog over producten, software, boeken of tools die ik zelf gebruik of aanbeveel aan mijn opdrachtgevers. Jij betaalt geen cent extra als je tot aankoop overgaat na het klikken op een affiliate-link. Soms krijg je zelfs een korting. Vind je dit maar niks? Zoek dan via Google op de productnaam om naar hun site te gaan.
Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. 🙂