Slimmigheden voor (freelance) schrijvers

Optimaliseer schrijfprocessen, voorkom gedoe met klanten en houd je schrijfwerk leuk.

E-books voor tekstschrijvers

E-mails voor freelancers in stressvolle situaties

E-book voor freelancers

Elke freelancer wordt weleens overrompeld door een klant die over je grenzen walst. Of we maken er zelf een potje van waardoor we afspraken niet kunnen nakomen. Wát zeg je dan? En hóe zeg je dat?

Dit e-book met bijna 100 e-mailtemplates gaat je kopzorgen wegnemen (ik zweer het je!) En je wint er veel tijd mee, omdat je die lastige e-mail niet 6 keer opnieuw typt.

Je krijgt:

  • E-mailtemplates met daarin tactvolle, correcte en glasheldere antwoorden die je kunt mailen naar een klant in vreselijk stressvolle situaties.

Bekijk de inhoudsopgave van het e-book (klik!)

AANVRAGEN AFHANDELEN
Zeg of je wel of geen interesse hebt in de klus 
Optie 1 - Neh, geen interesse  
Optie 2 - Ja, klinkt interessant!

Je agenda is (bijnaaaa) vol  
Optie 1 - Sorry, je moet wachten
Optie 2 - Buiten kantoortijden geldt een hoger tarief
Optie 3 - Uitzondering voor een bestaande klant

Aanvraag van een klant waarmee je niet meer wil werken
Optie 1 - Zachte afwijzing + doorverwijzing
Optie 2 - De brute waarheid + doorverwijzing

Lead vraagt om een dienst die je niet aanbiedt
Optie 1 - Nee, dat ga ik niet doen
Optie 2 - Wil ik doen voor je!

Uitnodiging voor een kennismaking

Inplannen van een gesprek  


Reminder 1 dag voor de kennismaking

   

OFFERTETRAJECT
Te weinig info voor een offerte
Optie 1 - Vraag meer informatie
Optie 2 - Vraag meer informatie + geef een inschatting

Mail bij je offerte

Je krijgt geen enkele reactie op je offerte

Je bent “te duur”

Optie 1 - Onderdelen schrappen
Optie 2 - Benadruk de waarde van je dienst
Optie 3 - Oké (maar stiekem vind je de afwijzing niet zo erg)

Reactie op een afgewezen offerte
Optie 1 - Vraag waarom je de opdracht niet krijgt
Optie 2 - Rond het netjes af, zonder door te vragen

Je krijgt akkoord op je offerte
Optie 1 - Reactie op de ondertekende offerte
Optie 2 - De handtekening moet nog gezet worden

Een potentiële klant weigert de overeenkomst te ondertekenen
Optie 1 - Ik wil een handtekening. Anders gaat de klus niet door
Optie 2 - Tegen een vriend: ja, ook van jou wil ik een handtekening  


FEEDBACKPROCES
1e versie van een tekst opleveren

Trage klant: reminder om feedback te geven


Mag ik je positieve reactie als review gebruiken?


Je 1e versie wordt afgekraakt


Je klant blijft steeds nieuwe feedback geven

Optie 1 - Geef instructies
Optie 2 - Dit is je laatste gratis revisie
Optie 3 - Een extra revisie kost €____    

Je klant wil ineens iets héél anders dan afgesproken in de briefing    
Optie 1 - Je vraagt om opheldering  
Optie 2 - Oké


PROJECTVOORTGANG
Intake inplannen
Optie 1 - Online vragenlijst + gesprek
Optie 2 - Interview plannen

Wekelijkse project-update

Jij veroorzaakt vertraging

Optie 1 - Je kunt de vertraging weer inlopen
Optie 2 - De deadline is waarschijnlijk niet haalbaar
Optie 3 - Uitstel van de deadline vragen
Optie 4 - Je bent ziek - korte mededeling
Optie 5 - Je bent ziek - nieuwe planning

De klant levert informatie niet/traag aan  
Optie 1 - Herinnering aanleveren input    
Optie 2 - Deadline komt in gevaar
Optie 3 - De deadline is niet meer haalbaar

Een klant doet eeuwig over een keuze
Optie 1 - Laten we bellen: ik help je!
Optie 2 - Wat is het probleem?

FACTUREN STUREN
Aanbetalingsfactuur

Tussentijdse factuur

Optie 1 - Deel van de opdracht is klaar
Optie 2 - Gedaan werk in deze maand

Opleverfactuur

Factuur voor meerwerk


Bedankt voor het snelle betalen


Betalingsherinneringen

Optie 1 - 1e betalingsherinnering
Optie 2 - Navragen waarom niet betaald wordt

Tweede betalingsherinnering

Ik stop met werken tot je betaald hebt


Een betalingsregeling voorstellen

   

OPZEGGEN OVEREENKOMST 
Klant annuleert de overeenkomst (en wil een deel van het geld terug)
Optie 1 - Doorvragen met de intentie de samenwerking door te laten gaan
Optie 2 - Oké, maar ik factureer wel het uitgevoerde werk
Optie 3 - Oké, maar je betaalt wel het volledige bedrag

Jij annuleert een overeenkomst
Optie 1 - Reden: stroeve communicatie
Optie 2 - Reden: onmogelijk deadline door trage aanlevering van info door de klant
Optie 3 - Reden: je stopt met het aanbieden van de dienst
Optie 4 - Reden: je stopt door persoonlijke omstandigheden


GRENZEN AANGEVEN
Nee, ik schrijf geen gratis proeftekst

Nee, ik geef geen gratis lezing

Wil je dit óók nog even doen? Nee, niet gratis!

Je klant denkt alles beter te weten
Optie 1 - Benadruk dat jij de expert bent
Optie 2 - Herschrijf alsjeblieft niet mijn hele tekst!

Iemand heeft je tekst/foto’s gejat

Telefoontjes buiten kantoortijden
Optie 1 - Een vriendelijke herinnering aan je werktijden
Optie 2 - Stuur me liever een e-mail

Een klant vraagt om uitstel van de opdracht
Optie 1 - Oké. En wanneer starten we wel?
Optie 2 - Oké, maar dat heeft gevolgen voor de doorlooptijd
Optie 3 - Misschien + voorstel nieuwe data
Optie 4 - Nee, dat kan niet


TARIEF VERHOGEN
Je tarief verhogen bij vaste klanten
Optie 1 - Reden: hogere kosten
Optie 2 - Reden: tarief was lager dan marktconform
Optie 4 - Nieuwe klanten betalen al een hogere prijs, maar jij pas later

Je tarief verhogen voor wekelijks of maandelijks terugkerend werk
Optie 1 - Het wordt duurder over x maanden
Optie 2 - Het wordt na verlenging duurder

Boek me nu nog voor mijn oude tarief

Een oud-klant is niet blij met de tariefverhoging
Optie 1 - Leg uit dat je het waard bent
Optie 2 - Uitleg + eenmalige korting
Optie 3 - Dan nemen we afscheid

€ 47,- ex btw

Betaal via iDEAL of PayPal en ontvang het e-book direct in je mail.

E-book voor freelancers in lastige stituaties

Ervaringen van lezers


Musthave! Dit wil je als ondernemer op de plank hebben liggen. Niet blijven hangen in die negativiteit, maar hoppa een correcte mail eruit en dóór. Scheelt je bakken energie en headspace! Wat wil je nog meer?
- Marina Morks


Ik vind ‘m fantastisch! Zelf lukt het me nog wel om dit soort mails op te stellen maar niet iedereen in het team vindt dat even makkelijk. Dit gaat enorm helpen om duidelijk maar integer te reageren. Top!
- Rosanne van Staalduinen


Ik heb er al doorheen geklikt, maar hem gelukkig nog niet nodig gehad, haha! Wel echt een heel slim en handig document. Mooi gedaan!
- Andy Vinkenborg


Zoiets had ik moeten hebben toen ik startte als tekstschrijver.
- Anneke Nunn


Ik vind de toon heerlijk. Ook heb ik goede inspiratie opgedaan om mijn eigen templates een frisse beurt mee te geven. En ik heb al gezien dat je me binnenkort helpt met het verlagen van een paar hoge drempels (bijvoorbeeld tarieven verhogen).
- Manu Thodé



Het e-book is echt top! Waar ik echt heel blij mee ben is jouw nuchtere schrijfstijl. Ik heb het nog niet in de praktijk gebracht maar het mij zeker van pas komen. Vaak weet ik er na even nadenken wel een draai te geven aan 'lastige mails', maar het is fijn om handvatten te hebben.
- Sonja Lozeman


Ik was al een tijdje bezig met het schrijven van mijn eigen email templates, met het idee dat ik wat tijd kon besparen. Maar goed; druk ondernemersleven, je kent het wel. Er kwam natuurlijk maar weinig van terecht. En daar kwam Maud om te hoek met het e-book vol met email templates voor lastige situaties/klanten.

Doordat ik zelf niet meer na hoef te denken over alle mogelijke scenario's en de tekst niet meer volledig zelf hoef te bedenken. Bespaar ik nu mega veel tijd! Ik ben alle templates aan het omzetten naar mijn eigen tone-of-voice, zodat ik ze straks alleen nog maar hoef te kopiëren en waar nodig iets hoef in te vullen.


Ik hoop stiekem dat Maud ook nog met een versie voor de minder lastige situaties / klanten komt. ;) Ook daar zijn genoeg situaties voor te bedenken.

Linda van Tol

Ervaringen van lezers


Trrrromgeroffel

Er is ook een tweede e-book met slimme shizzle!

De Nooit Meer Op Je Bek 

Copy Feedback Hack

E-book voor tekstschrijvers

Bespaar veel tijd en irritatie bij jezelf en de klant. Trek de teugels aan in je proces zodat je daadwerkelijk snelle en waardevolle feedback krijgt. Het is dan appeltje-eitje om de laatste puntjes op de i te zetten in je tekst. 

Je krijgt:

  • Stappenplan om feedback te vragen op je tekst.
  • Glasheldere feedbackinstructies voor je klant.
  • E-mailsjabloon om je concepttekst op te leveren.

€ 47,- ex btw

Betaal via iDEAL of PayPal en ontvang het e-book direct in je mail.

Ervaringen van lezers

Ik heb ‘m gelezen en het is écht een goede oplossing. Met 15 jaar copy-ervaring weet ik dat haar aanpak werkt. Worstel je nu met je feedbackproces, dan denk ik dat Mauds oplossing je echt tijd en frustratie bespaart. ‘Waardoor je de Nooit meer op je bek copy feedback hack’ er bij je volgende schrijfklus al 2 x of meer uithaalt.
Hannelore Kron


>