Veelgestelde vraag: wel of niet de prijzen op je site zetten?
Onlangs sprak ik met een ondernemer die bewust geen prijzen op zijn site zet voor zijn dienst. Hij heeft liever dat mensen contact opnemen als ze meer willen weten.
Er kwamen inderdaad voldoende reacties binnen, maar tóch had hij een probleem.
Het gros van de geïnteresseerden viel totaal niet binnen zijn doelgroep (high-end).
Wat is wijsheid?
Je kan nu de conclusie trekken dat deze high-end ondernemer zijn prijzen wél op de site moet zetten. Bedrijven met een kleiner budget haken dan af bij het lezen van de prijs. En dus vallen degenen die contact opnemen beter in zijn doelgroep.
Maar deze ondernemer wilde écht geen prijzen op zijn site zetten. Wat doe je dan…?
Opties als je géén prijzen op de site wil zetten
Plaats een calculator op de site. De bezoeker kan zijn wensen invullen, waarna berekend wordt waarop de prijs uitkomt. Of een indicatie ervan. Dit maakt direct duidelijk of de investering overeenkomst met wat iemand te besteden heeft.
Denk hierbij aan een calculator die veel verzekeringsmaatschappijen en automerken op hun site hebben staan.
Is het lastig om een vaste prijs af te geven? Laat dan 3 veelgekozen producten / diensten / combinaties zien en welke investering daarbij hoort. Hierdoor kunnen mensen beter inschatten hoeveel ze uit moeten geven voor welk resultaat.
De IKEA richt bijvoorbeeld een complete woonkamer of keuken in. Ze geven daarbij de totaalprijs met alles erop en eraan.
Herschrijf de teksten op de site, omdat niet alleen de prijs in cijfertjes werkt als een filter. Ook de woorden die je gebruikt hebben die functie.
Zo spreekt je tekst de juiste doelgroep aan
Laat me een aantal tekstsuggesties geven hoe deze ondernemer zijn high-end doelgroep kan aanspreken en andere bedrijven kan ‘afschrikken’.
Conclusie
Laat in de tekst weten met welke doelgroep je wil werken. Bedenk wat hun karakteristieken zijn en verwerk het in je tekst. Dit werkt als een filter.
En erken bij een high-end doelgroep dat het een flinke investering wordt, omdat je de allerhoogste kwaliteit levert. Laat ze voelen welke doelen ze behalen dankzij hun uitgave.
Door expliciet te zijn in je tekst weet de lezer of hij tot de doelgroep behoort. Hij kan goed inschatten of contact opnemen nuttig is of weggegooide tijd. Dat is voor iedereen wel zo duidelijk.
Expert in marketingpsychologie en copywriting voor conversie
Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink
Als conversie-copywriter help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels.
Recent heb ik mijn online training '125x Online Overtuigen' gelanceerd met 125+ overtuigingstechnieken. Een toffe inspiratiebron voor online marketeers en ondernemers die méér willen weten dan de 7 overtuigingstechnieken van Cialdini.
Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. 🙂