De overtuigingskracht van voegwoorden: ‘want’ vs ‘omdat’

overtuigend schrijven want-omdat

Als onlinemarketeer, tekstschrijver of ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om je marketing succesvoller te maken. Niet alleen ons onderbuikgevoel fluistert dat woordkeuze belangrijk is, maar dit blijkt ook uit talrijke onderzoeken. Zelfs subtiele verschillen in taal worden direct opgepikt door ons brein.

Als je een overtuigende tekst wilt schrijven is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de woorden die je wel en niet moet gebruiken. Ik zocht uit of je in een salestekst beter ‘omdat’ of ‘want’ kan gebruiken om de tekst te voorzien van maximale overtuigingskracht.

Onbewuste overtuiging door woordkeuze

​In de Nederlandse taal lijken de voegwoorden ‘want’ en ‘omdat’ inwisselbaar, maar ons brein denkt daar heel anders over. Welk woord je kiest heeft invloed op de verwerking van de boodschap in onze hersenen. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken.

Het woord ‘omdat’ wordt gebruikt om een feit aan te geven (een oorzakelijk verband). Bijvoorbeeld: ‘mijn buurman brak zijn arm, omdat hij is uitgegleden over een bananenschil’. Wanneer er sprake is van een mening (subjectieve relatie), wordt ‘want’ gebruikt. Bijvoorbeeld: “mijn buurman is een sukkel, want hij is uitgegleden over een bananenschil’.

Uit promotieonderzoek van taalwetenschapper Anneloes Canestrelli blijkt dat het subtiele verschil tussen ‘want’ en ‘omdat’ feilloos wordt opgepikt door ons brein. Uit een reeks experimenten bleek dat als het woord ‘want’ in een zin staat, dit leidt tot een kleine vertraging tijdens het lezen. Op dat moment geeft ons brein een waarschuwing dat het gaat om een mening. Dit alarmsignaal vanuit ons brein beïnvloedt ook hoe we de zin en dus de boodschap verwerken. Een mening nemen we immers met een korreltje zout, terwijl een feit de waarheid weergeeft.

Canestrelli stelt dat er nog vervolgonderzoek gewenst is om te kijken of het verschil in woordgebruik daadwerkelijk invloed heeft op de overtuigingskracht van de tekst. In 1978 is echter al een reeks onderzoeken gedaan naar de kracht van het woord ‘omdat’; dit bleek ontzettend overtuigend te zijn!

Onderzoek  toont aan


wachtrij

Mag ik voordringen, omdat…


Uit onderzoek van Langer, Blank en Chanowitch (1978) bleek dat het gebruiken van het woord ‘omdat’ overtuigend is. De drie mannen hadden allemaal een hekel aan het wachten bij het kopieerapparaat, dus kwamen ze met een idee om hun wachttijd aanzienlijk te verkorten.

Eén van de onderzoekers stapte af op de wachtrij bij het kopieerapparaat en vroeg: “Pardon, ik heb 5 pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken?”. Slechts 60% van de wachtenden liet de onderzoeker voor. Toen werd het tijd om het ‘geheime codewoord’ te gebruiken.


De onderzoeker stapte af op een andere rij wachtenden en zei: “Pardon, ik heb 5 pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken, omdat ik haast heb”. Deze zin sloeg aan; maar liefst 95% van de wachtenden liet de onderzoeker voor.


Maar dit resultaat was nog niet genoeg onderbouwing voor de onderzoekers. Ze wilden ook weten waarom ze werden voorgelaten. Kwam het doordat ze een logische reden gaven of was er een andere (overtuigins)kracht aan het werk? Om dit te testen werd er een flauwekulreden getest: “Pardon, ik heb 5 pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken, omdat ik kopieën wil maken”. Ondanks de onzinnige reden (iedereen stond immers te wachten om kopieën te maken), liet 93%  van de wachtenden de onderzoeker voor!


Een bullshit reden werkte dus even goed als een echte reden! Hoe kan dit? De onderzoekers gaven de verklaring dat ons brein de neiging heeft om onbewust en automatisch te reageren op woorden met een overtuigend karakter. Wanneer we ‘omdat’ gebruiken gaat ons brein er automatisch vanuit dat daarna een goede reden komt. Aan de reden die erna komt besteden we minder aandacht, omdat we mentaal al geneigd te zijn in te stemmen met het verzoek.

​Schrijf jij kort (en minder krachtig)?

marketingteksten schrijven

​In advertenties, webteksten of andere marketinguitingen zijn we geneigd de tekst kort en bondig te houden. We hebben immers geleerd dat dit ‘moet’ bij webteksten. Er zit ook een kern van waarheid in, omdat iedereen online haast lijkt te hebben. Helaas gaat dit vaak ten koste van voegwoorden zoals ‘omdat’.

​Er wordt te weinig stilgestaan bij het feilt dat je een stukje conversiekracht weggooit bij het verwijderen van ‘omdat’ uit je tekst. Hartstikke zonde! Kijk dus altijd kritisch welke woorden je kiest als je beperkte ruimte hebt, zoals in een Google Ad. Het verwijderen van een voegwoord is een makkelijke oplossing om de tekst korter te maken, maar zeker niet de beste oplossing voor je overtuigingskracht.

 
Voorbeelden van goede en foute woordkeuze

  • Heb je een mooie actie in je webshop? Zeg dan niet: “Wees er snel bij, want het aanbod is beperkt.” Maar: “Wees er snel bij, omdat het aanbod beperkt is”. 
  • ​Zeg in een advertentie voor je product niet: “Koop bij ons, want we hebben het grootste aanbod sneakers”, maar zeg “Koop bij ons, omdat we het grootste aanbod sneakers hebben”.
  • ​​Zeg in een advertentie voor je product niet: “Koop bij ons, want   we hebben het grootste aanbod sneakers”, maar zeg “Koop bij ons, omdat we het grootste aanbod sneakers hebben”.
  • Heb je een mooie actie in je webshop? Zeg dan niet: “Wees er snel bij, want het aanbod is beperkt.” Maar: “Wees er snel bij, omdat het aanbod beperkt is”.
  • ​Wil je je klantvriendelijkheid benadrukken? Zeg dan niet: “Al meer dan 55 jaar spannen wij ons in om de beste service te verlenen, want​   klantentevredenheid staat bij ons voorop. Vervang ook hier want voor omdat.

CONCLUSIE:  gebruik omdat in een verkooptekst

​Ondanks dat het woord ‘want’ taalkundig bijna hetzelfde betekent als ‘omdat’, beschikt ‘want’ niet over dezelfde overtuigingskracht als ‘omdat’. Onze hersenen verwerken (onbewust) de woorden anders. Gebruik je ‘want’? Dan gaan in ons brein de alarmbellen af. Je wordt gewaarschuwd dat het gaat om een mening in plaats van een feit.


Dit inzicht kun je uitstekend gebruiken om je communicatie en marketing te optimaliseren. Zeker als je meer klanten, omzet of websitebezoekers wilt halen. Gebruik dus in je marketinguitingen het woord ‘omdat’ in plaats van ‘want’, omdat dit de verkoopkracht van je boodschap verhoogt.


Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. 🙂

maud ebbekink copywriting

​Maud Ebbekink

 ​Expert in marketingpsychologie en copywriting voor conversie

Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink

​Als marketingpsycholoog help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels.


Onlangs heb ik mijn 'Online Persuasion Database' gelanceerd met meer dan 120 persuasion technieken. Een toffe inspiratiebron voor online marketeers en ondernemers die méér willen weten dan de 7 overtuigingstechnieken van Cialdini.

>