Een super-eenvoudige manier om goede headlines te schrijven (ook als creativiteit niet je sterkste punt is)

copywriting headlines

Met een goede headline laat je lezers snakken naar meer. Je wilt ze dusdanig prikkelen dat ze het gevoel hebben maar één keuze te kunnen maken: zo snel mogelijk verder lezen. Maar een écht goede headline doet meer dan dat. Hij zet het eerste mentale stapje richting de conversie en versterkt je online verkoopsucces.

In dit artikel laat ik je zien dat de titel nóg belangrijker is dan je denkt (90% extra conversie door het veranderen van een titel vind ik best indrukwekkend ;-)).

Ongewenste gevolgen van middelmatige headlines

In het e-book ’10 succesformules voor een hoger openrate van mailings’ heb ik schrijftechnieken gedeeld waarmee je betere onderwerpregels schrijft. Deze formules kun je natuurlijk ook toepassen in webteksten, advertenties, blogs en sociale media. In dit artikel krijg meer voorbeelden, cases en leg ik stap voor stap uit hoe je van een formule of idee naar een top-headline komt. 

Maar eerst even een korte check of dit artikel het lezen waar is voor je. Herken jij je in onderstaande problemen? Dan moet je ZEKER meer prioriteit geven aan het schrijven (en A/B-testen) van je titels. En ja: lees dan als een malle dit artikel.

  • Je advertenties leveren weinig kliks en verkoop op. (Allemaal weggegooid geld...)  
  • Websitebezoekers lezen sommige blogs vaak, maar andere amper. (He, hoe kan dat?)
  • Weinig mensen klikken vanuit sociale media naar je site of blog. (Dat móet beter, toch?!)
  • Bezoekers verlaten na enkele seconden je website. (Whoops, die zie je niet meer terug...)
  • Het openingspercentage van je mailing is erg laag. (Zo zien je niet eens je goede aanbod!)
  • Sommige items op je homepagina lijken genegeerd te worden door bezoekers.  (Dat is niet de bedoeling!)

Op zulke tegenvallende resultaten zit je vast niet te wachten. Met een case laat ik zien hoe het aanpassen van de headline bij een bedrijf zorgde voor 90% meer offerteaanvragen. Ik hoop dat dit je inspireert je eigen headlines kritisch te bekijken (en te herschrijven).

Case:
Aanpassen van de titel verhoogt conversie met 90%


CityCliq biedt op hun website internetmarketingoplossingen voor kleine ondernemers. Zoals elk commercieel bedrijf willen ze een site die nieuwe klanten oplevert. Toen ze hun website wilden verbeteren werd al snel duidelijk dat de headline op de homepagina voor verbetering vatbaar was.

 

Omdat het aanpassen van een headline erg simpel is, besloten ze er direct werk van te maken. Er werden 3 alternatieve headlines geschreven; het kostte hen 15 minuten. Ze hoopten dat een andere titel meer offerteaanvragen zou opleveren. Hun stoutste dromen werden hierin overtroffen. Het wijzigen van enkele woorden leverde hen 90% meer offerteaanvragen op.



Conversietest met 4 headlines: dit waren de titels

CityCliq wilde een goed argument in de headline plaatsen om een offerte aan te vragen. Hierbij kozen ze ervoor om het ultieme doel van de websitebezoeker op verschillende manieren te beschrijven. De onderstaande 4 titels werden getest.

  • Bestaande titel: “Businesses grow faster online!”.
  • Variant 1: “Create a webpage for your business”.
  • Variant 2: “Get found faster!”.
  • Variant 3: “Online advertising that works!”.
conversiegerichte ab-test headline

 

De winnende titel: “Create a webpage for your business”


In de conversietest was één headline de allerbeste. De titel “Create a webpage for your business” behaalde een wervelende stijging van 90% in offerteaanvragen ten opzichte van titel die ze hadden (“Business grow faster online!”). Met de huidige headline scoorden ze 25,6% conversie, maar met de nieuwe headline 47,8%. Dit is bijna een verdubbeling; een fantastisch resultaat voor 15 minuten werk. Hoe simpel kan het zijn!?



game

Inspiratie voor super-headlines

Je hebt in de case gezien dat een headline grote invloed kan hebben op de conversie. Als je 15 minuten tijd hebt is het een aanrader om headlines te (her)schrijven. Je weet nu dat het een dikke conversiestijging kan opleveren. En als je slim bent gebruik je een conversietest om vast te stellen welke headline de meeste conversie oplevert.

Ik help je graag met enkele formules voor het schrijven van nieuwe headlines. Hieronder geef ik je een aantal opties:

  • Benoem een probleem van je lezer.
  • Benoem het droomdoel van je lezer.
  • Spreek de lezer aan.
  • Suggereer een kennisgat (jij weet iets dat de lezer nog niet weet).
  • Gebruik een lijstje op in de headline (bijv. 5 tips om… ).
  • Maak gebruik van contrast (bijv. hoe je in 5 minuten €1000,- extra omzet per maand behaalt).
  • Laat urgentie blijken (de lezer moet nú actie ondernemen).
  • Kies een provocerende vraag of stelling.
  • Geef een aanzet tot een verhaal in de headline.
  • Plaats aanhalingstekens rond de headline, alsof het een quote is.
  • Test met verschillende unique selling points van het product.
  • Gebruik verliestaal in plaats van winsttaal.
  • Formuleer de headline als een vraag (die aan de lezer gericht is).
  • Doe een belofte over het resultaat van je product of dienst.

Leuk al die ideeën, maar hoe ga ik van idee naar een goede headline?

Dat is een terechte vraag. Alleen met een idee of formule ben je er nog niet. Daarom geef ik je een simpel stappenplan om een goede headline te schrijven voor jouw blog, productpagina, advertentie of andere tekst.

Stap 1. Vat je tekst samen in zoveel woorden als je nodig hebt

Deze stap helpt je inzien wat de kern van je tekst is en welke woorden dit het beste beschrijven.

Dit is de samenvatting die ik schreef voor dit artikel:
Een eenvoudige manier om ideeën en inspiratie op te doen voor het schrijven van goede headlines. En welke stappen je moet nemen als je niet de creativiteit hebt om van idee tot headline te komen.

Stap 2. Pas schrijfformules toe

Eerder in het artikel gaf ik een reeks met formules die je kan gebruiken voor je headline. Het zijn verschillende manieren waren je de headline kan opzetten.

Probeer bij minstens 5 van de formules een headline te schrijven. Meer mag altijd. Pak nu je ‘samenvatting’ uit stap 1 en reduceer deze tot een headline die past bij de gekozen formules.

Voor dit artikel had ik bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de formules.

1)  Benoem een probleem van je lezer
- Vind jij het schrijven van goede headlines lastig? Neem deze stappen en ga van geen idee tot top-headline.
  Mis jij de creativiteit om tot een goede headline te komen? Doe inspiratie op en neem deze eenvoudige stappen.
 

2)  Benoem het droomdoel van je lezer
- Een super-eenvoudige manier om goede headlines te schrijven (ook als creativiteit niet je sterkste punt is)
  Ideeën en inspiratie voor goede headlines en hoe deze stap voor stap te schrijven (ook als je niet creatief bent)

3)   Formuleer de headline als een vraag
- Wil jij eenvoudig goede headlines schrijven? Zelfs als je niet creatief bent?
- Hoe makkelijk zou het zijn als je een ideeën aangeleverd krijgt voor top-headlines? 


4)   Schrijf een headline als een quote
- “Deze ideeën zorgden ervoor dat ik simpel en snel headlines kon schrijven. Zelfs toen ik geen inspiratie had!


5)   Maak gebruik van contrast
- Hoe je in 5 minuten van idee tot top-headline komt. Zelfs als je geen inspiratie hebt. 


scoren

Stap 3.  Kies je favoriet(en)

Nu is het tijd om te kiezen uit de verschillende headlines die je hebt geschreven. Bijna iedereen heeft na het schrijfproces (stiekem) een voorkeur.

Kom je er toch niet uit? Er bestaan tools die je headline analyseren zoals de CoSchedule headline score en de Advanced Marketing Insistute headline score. Maar deze zijn gericht op headlines in het Engels. Maar het is wel tof om te weten áls je ook in het Engels schrijft.

Als je de definitieve selectie heb gemaakt kun je een  A/B-test doen met de meest favoriete headlines (net zoals in de case). Laat de software bijhouden welke headline de meeste kliks en/of conversies oplevert en kies daarna de definitieve headline.

Met deze A/B-test plug-in voor WordPress test je simpel headlines

Om zeker te weten welke titel de meeste lezers oplevert is een A/B-test de enige échte methode. Je meet dan het effect van jouw geschreven headlines op het daadwerkelijke gedrag van bezoekers op jouw site.

Je hebt geen toeters en bellen nodig voor een simpele A/B-test met headlines. Dus geen dure software of ingewikkelde technische tools. Het kan veel makkelijker met een plug-in die ik gebruik voor mijn WordPress-websites: Thrive Headline Optimizer.

Je hebt totaal geen technische kennis nodig en er kan niks misgaan tijdens het instellen van je A/B-test. Zo simpel is het. Persoonlijk vind ik dat een geruststellend idee. Het is dus ook een ideale plug-in voor ondernemers die zelf een test willen uitvoeren zonder een heel marketingteam nodig te hebben. Iedereen kan headlines A/B-testen in deze eenvoudige tool. 

De plug-in in het kort. Je voert dus twee headlines in en start de test. De software houdt alle gegevens bij en vertelt je wat de winnende titel is. Dit gebeurt op basis van drie factoren:

  • Doorklikpercentage
  • Tijd op de webpagina
  • Scrollgedrag op de webpagina

De Thrive Headline Optimizer meet dus niet alleen welke headline het meest klikwaardig is, maar ook de interactie van de bezoeker met de content. Klikken ze snel weer weg, of zijn ze juist een hele tijd op je pagina? En scrollen de bezoekers naar beneden en bekijken ze dus de volledige pagina?

Ook dat zijn factoren die terecht meespelen bij de keuze voor de beste headline voor de content. Uiteindelijk wil je niet alleen maar kliks scoren, maar lezers die échte interesse hebben in je content en diensten.


Wil jij zeker zijn dat de allerbeste headline boven je content staat?

» Check dan de A/B-test plug-in Thrive Headline Optimizer


Conclusie

Stel het (her)schrijven van topheadlines niet langer uit. Het kost je weinig tijd en een kleine aanpassing kan al zorgen voor extra offerteaanvragen, leads of verkoop. Ik hoop dat ik je van goede inspiratie hebt voorzien om direct aan de slag te gaan. En met het stappenplan kom jij ook eenvoudig van idee naar top-headlines om te A/B-testen!

maud ebbekink copywriting

 Expert in marketingpsychologie en copywriting voor conversie

Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink

Als conversie-copywriter help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels. 

Recent heb ik mijn online training '125x Online Overtuigen' gelanceerd met meer dan 120 persuasion technieken. Een toffe inspiratiebron voor online marketeers en ondernemers die méér willen weten dan de 7 overtuigingstechnieken van Cialdini.

Affliate disclaimer

In deze blog zijn affiliate-links opgenomen. En inderdaad, ik ontvang een kleine vergoeding als jij na het klikken op zo’n link het product koopt waarover ik schrijf. Maar ik wil ook duidelijk zeggen dat ik alleen blog over producten, software, boeken of tools die ik zelf gebruik of aanbeveel aan mijn opdrachtgevers. Jij betaalt geen cent extra als je tot aankoop overgaat na het klikken op een affiliate-link. Soms krijg je zelfs een korting. Vind je dit maar niks? Zoek dan via Google op de productnaam om naar hun site te gaan.

Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. 🙂

Snel een verkooptekst schrijven


Gratis turbotraining. Ga naar de inschrijfpagina en meld je aan!

>